
Bawimy się do muzyki improwizowanej na żywo
Zajęcia nawiązują do różnych metod umuzykalniania, z których warto wymienić rytmikę Emila Jaquesa Dalcrozea ze swobodnym ruchem do żywej muzyki improwizowanej przeze mnie, Carla Orffa i grę na dziecięcych instrumentach perkusyjnych oraz Batti Strauss i aktywne słuchanie muzyki integrujące różne formy aktywności: granie, taniec z rekwizytami, rytmiczne powtarzanie prostych gestów, czy krótkich wierszyków. Wszystkie aktywności proponują wesołe pacynki: śpiewają dzień dobry, witają każde dziecko, moderują i zapraszają do wesołej zabawy. Jest to forma przyjazna dziecku, które chętniej nawiązuje kontakt z przytulanką niż nieznanym dorosłym.

Podążamy za dziećmi
W swojej pracy w myśl zasad pedagogiki Marii Montessori staram się podążać za dziećmi, nie hamować naturalnych impulsów do ruchu i przeżywania. Niektóre dzieci potrzebują biegać z grzechotką, podczas gdy inne w skupieniu wypróbowują coraz to inne instrumenty. Niemal wszystkie kochają głośnie walenie pałkami o podłogę, na co zazwyczaj nie mamy zgody w normalnych mieszkaniowych warunkach. Ważne jest dla mnie, aby zabawa wyzwalała radość, rozbudzała ciekawość i chęć do działania. Radość jest według pedagogów zainteresowanych psychiką dziecka naturalną jego potrzebą wynikającą z dynamizmu młodego organizmu, chęci poznawania świata i ogólnej aktywności. Radość dostarczana poprzez muzykę jest przyjemnością płynącą z kontaktu z nią, ale przede wszystkim wyładowaniem nagromadzonej energii, satysfakcją działania i tworzenia.
Przygotujemy się do życia w społeczności
Systematyczne powtarzanie tych samych melodii i tekstów sprawia, że na koniec roku starsze dzieci śpiewają krótkie piosenki i wykonują wybrane zabawy z poczuciem samodzielności i satysfakcji. Nierzadko wspólne śpiewanie przyczynia się do szybszego rozwoju mowy, a wspólna zabawa wzmacnia więzi, socjalizuje dzieci, przygotowuje do życia w pierwszej większej społeczności, jaką jest przedszkolna grupa. Spotkania z powodzeniem spełniają rolę zajęć adaptacyjnych, które świetnie przygotowują dzieci do następnego etapu jakim jest przedszkole.
